De ECU doet meer dan alleen de samenstelling van de uitlaatgassen regelen en de motor beschermen tegen schade. Hij beïnvloedt ook verschillende andere belangrijke systemen in auto's, waaronder de turbo en de elektronische gasklepregeling, ook wel 'drive by wire' genoemd.
Bij dit systeem is het gaspedaal niet door middel van een kabel met het gasklephuis verbonden, maar registreert de ECU de gaspedaalstand en raadpleegt vervolgens de referentietabellen. Afhankelijk van enkele andere variabelen, zoals het toerental, wordt dan een signaal afgegeven dat vertelt hoe ver de gasklep geopend moet worden. De ECU houdt ook rekening met de druksensor in het inlaatkanaal om de opening van de gasklep af te stemmen op wisselende belastingen (zoals bij het op en af rijden van een helling of het in- en uitschakelen van de airco).
Tractieregeling en stabiliteitscontrole zijn gedeelde functies van de ECU, het antiblokkeerremsysteem en het stabiliteitscontrolesysteem. De signalen van de wielsensoren voor het ABS-systeem worden via een speciale, snelle netwerkverbinding (CAN-bus) verstuurd. Als de ECU wielspin detecteert tijdens het accelereren grijpt het motormanagement direct in. Het ontstekingstijdstip, de gasklepstand of beide worden zodanig aangepast dat de vermogensafgifte tijdelijk wordt beperkt. Wanneer de stabiliteitscontrole in werking treedt, kan de ABS/ASC/DSC-module de ECU opdragen het vermogen terug te brengen om wielspin of gripverlies in de bochten te voorkomen. Daarom moeten deze systemen voor circuitrijden altijd uitgeschakeld worden! Ze remmen de wagen af wanneer je dat niet wilt.
De ECU bewaakt ook de samenstelling van de uitlaatgassen. Hoewel niet iedereen even enthousiast is over het diagnosesysteem voor uitlaatgassen van moderne auto’s (ook wel afgekort als OBD, waarbij OBD staat voor On-Board Diagnostics), kent dit systeem toch vele voordelen. Vaak wordt gedacht dat de regeling van de uitlaatgasemissie een nadelige invloed heeft op het vermogen van auto's. Hoewel de katalysator het uitlaatgasdebiet weliswaar iets beperkt, zijn de voordelen voor alle auto's, behalve voor racewagens, toch groter dan de nadelen. Dankzij de norm OBD2 (in Europa EOBD) werken codescanners en dataloggers eindelijk naar behoren, omdat autofabrikanten verplicht zijn de gegevens van de belangrijkste sensoren in een universeel formaat beschikbaar te stellen. Wanneer het gevreesde rode lampje voor motorproblemen in de auto gaat branden, kan met zo'n codescanner achterhaald worden wat de storing precies inhoudt en kan het probleem gemakkelijker worden opgelost. (De auto kan ook gescand worden voordat hij voor onderhoud naar de dealer gaat, om achteraf te kunnen controleren of de onderhoudstechnici wel de waarheid vertellen!) Door de OBD2-norm is het ook mogelijk geworden om verbeterde tabellen in het motormanagement te laden, wat de meest gangbare manier van tunen is.
De lijst van verdere ECU-functies is eindeloos. De ECU regelt onder meer de koelventilatoren en kan de dynamo uitschakelen wanneer er kortstondig veel vermogen gevraagd wordt. Ook geeft de regelmodule de snelheid door aan het instrumentenpaneel en stuurt hij de diefstalbeveiliging aan om te controleren of de sleutel wel in het contact zit. Daarnaast communiceert de module met de automatische transmissie om het schakelmoment te bepalen en regelt hij de cruisecontrol zodat je op lange ritten kan ontspannen. De ECU zet zelfs automatisch de radio harder wanneer een hogere voertuigsnelheid wordt gemeten!
Zoals u hebt kunnen lezen vervult de ECU een steeds belangrijkere rol in hedendaagse auto’s. De ECU is zelfs niet meer weg te denken en tevens het aangewezen middel om het vermogen van motoren te vergroten zonder het milieu te vervuilen.