Renault Trafic 1.6 DCI biedt veel meer dan 90 pk
GEPLAATST IN chiptuning
De Renault Trafic 1.6 DCI ziet er lekker robuust uit. Ook qua laadruimte mag deze bedrijfswagen er beslist zijn. De fabrikant noemt hem zelfs ‘uw mobiel kantoor’ omdat ook in de cabine aan alles is gedacht. Enige ‘nadeel’ is dat de wagen standaard slechts 90 pk en 260 Nm koppel biedt. Maar daar kan ZIPtuning natuurlijk wel het een en ander aan doen! Lees hoe deze bedrijfswagen na tuning aan alle eisen voldoet én hoe hij veel meer paardenkrachten en koppel krijgt…
Een robuust design, een compleet nieuw interieur, een unieke uitrusting en nog efficiëntere motoren. De nieuwe Renault Trafic innoveert volgens de fabrikant op nagenoeg elk vlak. Zijn cabine is een 'mobiel kantoor' waarin alle apparaten perfect worden geïntegreerd. Maar ook handig is dat hij de grootste laadlengte in zijn klasse heeft. Renault is er met recht trots op.
Mobiele werkplek met de Trafic
De ‘mobiele werkplek’ is ruim, licht en vooral erg handig met de talrijke opbergruimtes (in totaal 90 liter) en diverse aansluitmogelijkheden. ‘Hiermee is de nieuwe Renault Trafic is een echt verlengstuk van uw kantoor’, aldus de fabrikant. Door het nieuwe front met zijn expressieve, langgerekte koplampen en brede voorbumper, oogt de Trafic eigenzinnig en dynamisch.
De brede dodehoekspiegel in de zonneklep vergroot meer dan twee keer de gezichtshoek naar de rechterzijkant. Zo merkt de bestuurder gemakkelijker voertuigen op die in zijn dode hoek rijden. Met de beelden van de achteruitrijcamera, die worden weergegeven in de binnenspiegel, manoeuvreert de chauffeur bovendien veel gemakkelijker. De camera is gekoppeld aan de parkeersensoren.
Opbergruimtes
De nieuwe Renault Trafic biedt de gebruiker, met de veertien opbergruimtes die volledig zijn geïntegreerd in het interieur, nog meer handige opbergoplossingen. Vooral de grote bak van 54 liter onder de zitting van de bijrijdersbank is erg handig. Vanzelfsprekend is er een houder voor een tablet. Dankzij deze houder op de middenconsole zit iedere multimediatablet stevig vast en blijft hij altijd binnen handbereik.
“Na een stage 1 tuning krijgt de Renault Trafic er maar liefst 67 pk bij!”
De omsluitende, comfortabele stoelen van de nieuwe Trafic bieden een uitstekende zijdelingse steun door de aanwezigheid van dikker schuimrubber en verbeterde vormen. Iedereen vindt zijn ideale rijpositie dankzij het in hoogte en diepte verstelbare stuur, alsmede door de talrijke verstelmogelijkheden van de stoelen met armsteun (hoogte, diepte en lendesteun).
Formule 1 motoren
Technisch directeur Rob White van Renault Sport F1 ontwerpt samen met zijn team de Renault-motoren die maar liefst een kwart van de Formule 1-teams aandrijven. Kortom, winnende motoren; al meer dan 35 jaar, waarvan twaalf keer wereldkampioen. Voor de serie geproduceerde modellen ontwikkelt Gaspar Gascon, Directeur Engineering motoren Renault, samen met zijn team, de nieuwe Energy-motoren. Geen verband? Integendeel. Rob en Gaspar staan dagelijks in contact, wisselen van gedachten, ontwikkelen samen nieuwe ideeën en profiteren van elkaars knowhow. Het doel, het brandstofverbruik en de C02-uitstoot van hun motoren met 35% verminderen, de robuustheid in extreme omstandigheden testen en het dagelijks rijplezier naar het hoogste niveau tillen. En dat merk je ook in de Trafic.
De motor van de nieuwe Trafic is gebaseerd op de nieuwste 1.6 dCi die door Renault is ontwikkeld en profiteert van moderne technologie waarmee het brandstofverbruik met één liter per honderd kilometer verlaagd kan worden. Hij is verkrijgbaar met een turbo met variabele geometrie (dCi 90 en dCi 115 ) en een Twin Turbo (dCi 120 en dCi 140), zodat er een uitgebreid gamma motoren wordt aangeboden dat aan alle behoeften kan voldoen.
De TwinTurbo motor, gekoppeld aan Renaults ‘Stop & Start’ en het nieuwe systeem voor terugwinnen van energie bij het afremmen (Energy Smart Management), zorgt ervoor dat het verbruik onder de grens van 6 L/100 km kan zakken. Dat is volgens Renault een record voor een bedrijfswagen van deze categorie. De dubbele turbo zorgt voor een soepel rijgedrag en voor veel acceleratievermogen, ook met belading, terwijl hij bovendien meer vermogen levert in de hoge toerentallen. De eerste, snel reagerende turbo levert een hoog koppel in de lage toerentallen, waardoor de auto bij het wegrijden over veel vermogen beschikt. De tweede turbo wordt geactiveerd in de hogere toerentallen en zorgt op zijn beurt voor meer vermogen en voor constante acceleratie zonder tempo te verliezen.
Tuning Renault Trafic
In originele staat moet de Renault Trafic 1.6 DCI het echter met slechts 90 pk en een koppel van 260 Nm doen. Jammer, want in deze wagen zit gewoon de 1.6 DCI 115 pk motor, die dus is begrensd om zo bewust minder te presteren. Het verklaart ook waarom hier na chiptuning veel winst valt te behalen.
Na een stage 1 tuning krijgt de bedrijfswagen er maar liefst 67 pk bij en registreren we 157 pk als eindresultaat. Het koppel is met 111 Nm gegroeid naar maar liefst 371 Nm. Kijk, dan heb je iets goeds te pakken!
Wil jij jouw Renault Trafic ook helemaal bij de tijd hebben? Vraag dan vrijblijvend om meer informatie, of maak nu een afspraak om langs te komen. Check voor meer uniek beeldmateriaal onze Facebookpagina, Instagram en YouTube.