Performance van de Audi RS modellen kan nog beter
GEPLAATST IN chiptuning
Sneller, mooier, beter. In de strijd om de gunst van de verwende automobilist, gaat ook Audi steeds verder. Naast standaarduitvoeringen als bijvoorbeeld de A3 en de A6, zijn er natuurlijk ook sportievere edities van de reeds bestaande Audi’s op de markt gebracht. Vandaag behandelen we de RS3 Sportback en de RS6 Avant. Wagens met een nog betere performance dan hun minder geavanceerde types. Leuk, maar… ZIPtuning kan zelfs hier, in deze high performance uitvoeringen, nog verbeteringen aanbrengen. Wil je weten wat er met jouw auto kan gebeuren? Check de ZIPtuning database!
Indrukwekkend dynamisch, sportief en enorm krachtig. Dat is de Audi RS 3 Sportback. Met zijn sterke vijfcilinder motor sprint de vijfdeurs bolide in een indrukwekkende tijd van 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is standaard 250 km/u, maar kan door de fabrikant desgewenst worden afgeregeld op maar liefst 280 km/u. Ja, precies, daarmee is de wagen nog steeds begrensd, maar dat kan ZIPtuning natuurlijk wel verhelpen! Maar begrensd of niet, de unieke klank van de 2.5 TFSI motor bezorgt iedereen kippenvel. Daarvoor hoef je niet eens een autoliefhebber te zijn.
Audi RS3 Sportback
Maar… wat zijn, afgezien van de motor, dan toch de hoofdingrediënten voor de geweldige rijdynamiek en adembenemende prestaties van de Audi RS3 Sportback? Tja, wat te denken van de 7-traps S tronic versnellingsbak, de quattro permanente vierwielaandrijving en ‘Audi drive select’?
Dankzij de standaard 7-traps S tronic verdeelt de 2.5 TFSI zijn kracht over drie assen: twee ingaande assen en één uitgaande as. Omdat beide koppelingen tegelijk openen en sluiten, verlopen schakelacties razendsnel. Vriend en vijand zijn het erover eens, de tractie is subliem en het schakelen gaat razendsnel. Sportief, pittig. De Audi RS3 Sportback reageert direct op stuurinput.
Het indrukwekkende vermogen van de 2.5 TFSI bereikt ongestoord het asfalt dankzij de quattro permanente vierwielaandrijving. De elektronisch geregelde en hydraulisch bediende lamellenkoppeling is vanwege de gunstige gewichtsverdeling in de achteras ondergebracht. De software hiervoor is speciaal voor de Audi RS3 Sportback ontwikkeld.
Van 0 naar kippenvel in 4,3 seconden
De 2,5-liter TFSI-motor levert 367 pk en 465 Nm en zorgt daarmee voor uitstekende prestaties, wat onder andere blijkt uit de snelle acceleratietijd van 4,3 seconden. De ronkende motor en uitlaat zorgen voor een ultieme beleving qua motorsound. Twee kleppen in de uitlaten optimaliseren de gasdoorstroming. Afhankelijk van het toerental en de gevraagde prestaties levert dat extra kippenvelmomenten op.
De Audi RS3 Sportback overtuigt daarentegen niet alleen met zijn onderhuidse techniek, maar ook met wat er aan de buitenkant is te zien. De bekende Audi singleframe-grille is voorzien van een honingraatstructuur, hij kreeg een sportieve voorbumper, de voorspatborden werden verbreed, onder de dorpels prijken side skirts en aan de achterkant zitten een grote dakspoiler, diffusorgedeelte met honingraatpatroon en twee grote uitlaten. Kortom, een lekker scheurijzer. Kan dit nog beter?
“Audi RS3 Sportback beschikt standaard over 367 pk en 465 Nm koppel”
Audi RS3 tuning
De Audi RS3 Sportback beschikt standaard over 367 pk en 465 Nm koppel. Maar wanneer de experts van ZIPtuning ermee klaar zijn, zijn er ruim 55 paardenkrachten aan toegevoegd en tellen we maar liefst 422 pk. Het koppel, standaard 465 Nm, is met 158 Nm toegenomen tot een indrukwekkend aantal van 623 Nm. De topsnelheid, eerder begrensd tot 250 km/u ligt nu om en nabij 270 kilometer per uur. De acceleratie is nu circa 3,7 seconden.
Audi RS6 Avant is een beest!
Wat een beest. Wat een gespierd uiterlijk! De Audi RS6 Avant straalt zoveel kracht uit. Een indrukwekkende verschijning in het verkeer. Met sportieve, uitgebouwde spatborden en prominente luchtinlaten. En natuurlijk de power van 560 pk, die voor een machtig gevoel op de weg zorgt. De RS6 Avant is meer dan een betrouwbare dagelijkse reisgenoot, meer dan een sportauto. Hij is namelijk beide.
Toch was het niet genoeg. Dus bracht Audi de overtreffende trap van de RS6 uit voor automobilisten die (nog) meer willen: meer dynamiek, meer motorvermogen, meer exclusiviteit. Voor deze mensen is er de Performance versie van de RS6. De 4,0-liter V8-TFSI-motor van deze RS6 Avant heeft een vermogen van 605 pk en zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. De topsnelheid bedraagt maximaal 305 km/u. Alsjeblieft!
Meer rijplezier
De vernieuwde Audi RS6 Avant is indrukwekkend sterk, ziet er fraai uit en beschikt over Audi’s kenmerkende lichtgewicht technologie. Een lager gewicht betekent immers meer levendigheid. De sterke 4.0 V8 TFSI-motor van de Audi RS6 Avant is in staat om deze ultrasnelle stationcar in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u te brengen.
De 4.0 V8 TFSI in de RS6 Avant heeft forse krachtreserves. Hij reageert soepel en direct en is dankzij cylinder on demand zuiniger dan zijn voorganger. In normaal verkeer schakelen vier van de acht cilinders uit; zonder merkbaar vermogensverlies. Het Audi valvelift system sluit van beide cilinderbanken de in- en uitlaatkleppen van twee cilinders. Van die cilinders stoppen ook de inspuiting en ontsteking. Er stroomt geen lucht naartoe en er wordt geen brandstof ingespoten. Dat pakt gunstig uit voor de verbruiks- en emissiewaarden. Ook een start-stopsysteem en terugwinning van remenergie zijn aanwezig bij de 4.0 V8 TFSI. Al die aandacht voor het milieu laat onverlet dat de Audi RS6 Avant bij elk toerental uiterst spontaan reageert en buitengewoon kwistig is met paardenkrachten en Newtonmeters (maximaal 700 Nm beschikbaar!).
8-traps tiptronic transmissie
De transmissie van de RS6 is een 8-traps tiptronic. Dat is de perfecte versnellingsbak voor dit topmodel van de A6-reeks, want deze bak schakelt snel en effectief. Het dynamisch schakelprogramma (DSP) zorgt ervoor dat de schakelmomenten bij optimale toerentallen verlopen, waardoor er vrijwel geen terugval is van de trekkracht. Voor een extra dynamische rijstijl zit er nog een sportstand in de tiptronic en vanzelfsprekend is ook handmatige bediening mogelijk.
RS-onderstel
De standaard RS-adaptive air suspension zorgt voor een uitstekende koersvastheid, een speels karakter en nauwkeurig insturen. De rijeigenschappen zijn doordrenkt met dynamiek, precies zoals circuitrijders dat wensen.
Dankzij de vijf-arms voorwielophanging en de sporingsgeleide trapezium achteras volgt de Audi RS6 Avant betrouwbaar de hem opgelegde koers en rondt hij bochten met gemak. Diverse onderstelcomponenten zijn van aluminium gemaakt, voor een lager gewicht en een kleinere onafgeveerde massa. Door de combinatie van luchtvering en een traploos adaptieve demping zijn verschillende rijhoogtes mogelijk. De rijeigenschappen zijn altijd sportief, ook met een gevulde bagageruimte.
De elektromechanische stuurbekrachtiging met specifiek op de RS afgestemde werking levert een bijdrage aan de sportiviteit en dynamiek. Door de lage plaatsing van de techniek bereiken de bedieningskrachten via een korte weg de voorwielen, wat voor een snel reagerende besturing zorgt.
Chiptuning Audi RS6
Een stage 1 tuning van ZIPtuning kan de oorspronkelijke RS6 Avant met zijn 560 paardenkrachten doen toenemen naar maar liefst 682! En het ontzagwekkende koppel van 700 Nm kunnen de experts met 203 Nm toppen naar 903 Nm. Waarom zou je dan nog voor de performance versies gaan? Wanneer je de ‘eenvoudige’ RS6 Avant-versie pakt en deze bij ZIPtuning laat upgraden, ben je niet alleen goedkoper uit, je hebt ook nog eens een betere performance! Als de experts van ZIPtuning er eenmaal mee klaar zijn, is de RS6 pas echt een gespierde patser boordevol kracht.
Nog betere performance
De RS3 en de RS6 scheppen duidelijkheid. Wie kiest voor ‘meer, meer, meer’, kan geen genoegen nemen met wat de fabrikant biedt. Ook niet als je reeds hebt gekozen voor de performance modellen! De liefhebber die gaat voor de overtreffende trap, die informeert beslist bij ZIPtuning en laat onze experts de wagen nog verder tunen. Want pas dan wordt het volledige potentieel van je wagen benut. Pas dan komen alle paardenkrachten tevoorschijn en wordt de volledige trekkracht (koppel) van iedere bolide eruit getrokken.
Wil jij jouw RS3 of RS6 of ieder andere (performance) model naar een hoger level brengen? Vraag dan vrijblijvend om meer informatie, of maak nu een afspraak om langs te komen. Check voor meer uniek beeldmateriaal onze Facebookpagina en Instagram.