Sportmodellen Mercedes monsterlijk pittig na tuning
GEPLAATST IN chiptuning
Ook bij Mercedes-Benz kennen ze de diepste wens van de echte liefhebber. Die wil ‘meer’ en die wil ‘nog meer pit’. Dus introduceerde Mercedes naast de reguliere modellen het ‘AMG’ pakket voor nog betere prestaties. Net zo mooi als de iets minder sportief uitgeruste, ‘normale’ zusjes, maar stukken krachtiger, robuuster en pittiger. Dat is loeien en dat is brullen. Dat is knetteren met de uitlaat maar het kan allemaal nog monsterlijker. Want na chiptuning brandt het rubber en scheuren je trommelvliezen…
De fascinerende performance straalt van iedere Mercedes AMG af. Zijn verborgen krachten worden door het indrukwekkende uiterlijk benadrukt. Neem de AMG-grille, de AMG-voorskirt, de grote lichtmetalen AMG-velgen en de AMG-diffuser. Prachtig, maar ook van binnen mag de wagen er zijn. En dan bedoelen we niet per definitie het interieur, maar de motor… In dit artikel behandelen we de AMG GLE 63 S en de AMG GT S.
Rijdynamiek Mercedes AMG GLE S
Uitstekende rijdynamiek, indrukwekkende trekkracht en een bijzonder vermogen dat door de 5,5-liter V8-AMG-biturbomotor wordt geleverd. Kortom, als we het over de Mercedes-Benz AMG GLE 63 S hebben, dan hebben we het over de crème de la crème op autogebied. Puur rijplezier door onder andere de zeventraps automatische transmissie, AMG Dynamic Select met vijf rijprogramma’s, de permanente vierwielaandrijving met de speciale AMG-krachtverdeling van 40:60 en het AMG-sportonderstel.
“AMG is de crème de la crème op autogebied”
Spannende rit
Je hoeft maar even aan de controller van Dynamic Select te draaien om je rit in de nieuwe AMG GLE S nog eens heel wat spannender te maken. Hoe dat werkt? In combinatie met het Airmatic-pakket in het rijprogramma ’Sport’ worden niet alleen de karakteristieken van de motor en transmissie gewijzigd, maar ook de parameters voor de besturing en het onderstel.
AMG GLE S tuning, voor nog meer power
Met standaard 585 pk en 760 Nm is deze GLE al een monsterlijke SUV. Eentje van ongekende klasse en allure. Maar als eerste tuner is het ZIPtuning gelukt om deze SUV softwarematig nog monsterlijker te maken! Als de ZIPtuning experts ermee klaar zijn, liggen er maar liefst 662 paardenkrachten en 963 Nm’s in deze superbolide verscholen. De topsnelheid, oorspronkelijk al een indrukwekkende 250 km/u, werd opgeschroefd naar ongeveer 285 km/u. De acceleratie van nul naar honderd, eerder al in slechts 4,2 seconden, werd teruggebracht naar circa 3,7 seconden.
Beestachtige Mercedes AMG GT
Een lange motorkap, een ver naar achter geplaatste cockpit en een brede, gespierde achterzijde. Dat kunnen alleen maar de proporties van een sportwagen van Mercedes-Benz AMG zijn. Bij stilstand een toonbeeld van ambitie, een wagen met samengebalde power. Een krachtpatser met geprononceerde, gespierde wielkasten, eentje met een opvallende taillelijn over de gehele flank die eindigt in een indrukwekkende schouderpartij. Waarbij alle energie zich vol spanning bundelt in de dynamische achterzijde. We hebben het hier natuurlijk over de Mercedes-AMG GT.
Turbo V8 motor
Je stapt in de AMG GT en drukt op de knop. De wagen wordt met een rustige en diepe ademhaling wakker. Maar rustig is de AMG maar van korte duur, want zodra je op het gaspedaal trapt, worden de beide uitlaatkleppen van de inschakelbare AMG Performance-uitlaat geopend en levert elke pk een bijdrage aan de compositie van het unieke geluid. Stel je voor hoe dat klinkt, als de V8-motor van de Mercedes-AMG GT op vol vermogen draait.
De motor is licht en compact. Het leeggewicht van de V8-AMG-motor bedraagt slechts 209 kg. Het aluminium cilinderblok is zandgegoten en uitgevoerd als closed deck constructie. Op deze manier wordt de hoogst mogelijke stevigheid bij een laag gewicht gegarandeerd. De beide turboʼs zijn aan de hete binnenzijde van de ʼVʼ van het motorblok aangebracht. Daarmee wordt niet alleen een compactere constructie mogelijk gemaakt, maar wordt ook de stroming van verse lucht geoptimaliseerd en ontstaat er een perfecte toevoer voor de turbocompressor. Het resultaat is een optimaal reactievermogen van de motor. Om een uitstekende geleiding van temperatuur en warmte te waarborgen, zijn de cilinderkoppen geconstrueerd uit legeringen die met zirkoon zijn verrijkt. Voor een lange levensduur en minimale wrijving zijn de cilinderloopvlakken voorzien van door Daimler ontwikkelde Nanoslide-technologie. De Mercedes-Benz AMG GT levert standaard 462 pk en een maximumkoppel van 600 Nm.
Pure power
De AMG GT is uiterst sportief doordat de uitstekende performance van deze sportwagen gebaseerd is op een optimale gewichtsverdeling, met als doel een zo laag mogelijk zwaartepunt te creëren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de frontmiddenmotor diep in het aluminium spaceframe in te bouwen. De motor zelf werkt met dry sump-smering, met behulp van een zuigpomp, drukpomp en extern oliereservoir. Daarmee wordt optimale olietoevoer gewaarborgd, ook bij hoge dwarsacceleratie. Een ander doel was een perfecte balans tot stand te brengen. Om die reden is de transmissie met dubbele koppeling op de achteras aangebracht.
Door middel van de transaxleconstructie vormt de frontmiddenmotor met de daarachter geplaatste transmissie met dubbele koppeling een vaste eenheid. Deze beide onderdelen zijn via de torque tube buig- en torsiestijf met elkaar verbonden. In het inwendige roteert een uiterst lichte en torsiebestendige aandrijfas van carbon. Deze zorgt ervoor dat het vermogen van de 4,0-liter V8-biturbomotor consequent wordt overgedragen aan de zeventraps automatische sporttransmissie AMG Speedshift DCT. Daarmee wordt brute kracht omgezet in puur acceleratievermogen. Ongelooflijk snel en adembenemend. Behalve de ‘normale’ GT versie heeft Mercedes ook de GT S variant op de markt gebracht. Deze variant beschikt over nog meer vermogen waarmee erg goed te racen valt.
Racen met Mercedes AMG GT S!
Met behulp van de AMG Dynamic Selectcontroller kunnen drie van tevoren ingestelde rijprogramma’s en één individueel programma worden geselecteerd, elk met een eigen karakter. Hoe sportiever het rijprogramma, des te dynamischer de reactie, des te korter de schakeltijden en des te dynamischer de afstemming van de Mercedes-Benz AMG GT S. Maar exclusief voor de GT S is er ook nog het rijprogramma Race. High performance op autosportniveau.
Tevens is het elektronisch sperdifferentieel van de Mercedes-Benz AMG GT S nóg fijner en sneller afgesteld. Hiermee worden de grenzen aan wat qua rijplezier mogelijk is, nog verder opgerekt. Met zijn variabele sperwerking is het elektronisch sperdifferentieel perfect op uiteenlopende rij- en wegdekomstandigheden afgestemd. Voor nog meer tractie, een hogere bochtensnelheid en een unieke driving performance.
Het AMG Dynamic Plus-pakket zorgt voor nóg meer rijdynamiek, dat exclusief aan de GT S is voorbehouden. Naast motor- en transmissielagers beschikt dit pakket over een strakker afgesteld AMG Ride Control-sportonderstel, een hogere negatieve wielvlucht aan de vooras, een speciale afstemming van de stuurinrichting en een motorapplicatie waarmee in het rijprogramma Race en in de handmatige stand M een heel nieuwe dimensie in rijdynamiek wordt bereikt.
Tuning AMG GT S
Zeker, met standaard 510 pk en 650 Nm is deze AMG GT S, al een ongelooflijk monster. Maar als de mannen van ZIPtuning ermee klaar zijn, liggen er maar liefst 622 paardenkrachten en 903 Nm’s in deze superbolide verborgen. De topsnelheid, oorspronkelijk al een indrukwekkende 310 km/u, werd opgeschroefd naar ongeveer 345 km/u. De acceleratie van nul naar honderd, eerder al in slechts 3,8 seconden, werd teruggebracht naar circa 3,4 seconden.
Nog betere performance
Tuning van de AMG GT S en de GT S laten niets dan duidelijkheid over. Wie kiest voor ‘meer, meer, meer’, kan geen genoegen nemen met wat de fabrikant biedt. Ook niet als je reeds hebt gekozen voor de AMG (S) modellen voor betere performance! De échte liefhebber die gaat voor de overtreffende trap, die informeert beslist bij ZIPtuning en laat zijn auto tunen voor nog meer beleving en rijplezier. Want pas dan wordt het volledige potentieel van jouw wagen benut. Pas dan komen alle paardenkrachten tevoorschijn.
Wil jij jouw Mercedes-Benz AMG GLE 63 S of AMG GT S ook helemaal bij de tijd hebben? Vraag dan vrijblijvend om meer informatie, of maak nu een afspraak om langs te komen. Check voor meer uniek beeldmateriaal onze Facebookpagina en Instagram.