My ZIP Ride: Ronald van der Vlist
GEPLAATST IN my_zip_ride
Als kind wist hij het al: ‘Later, als ik groot ben, dan wil ik een Mercedes’. Niet omdat zijn vader er eentje reed, want dat kon de beste man zich niet veroorloven. Of misschien wel juist dáárom, omdat het voor hem zo het tastbare bewijs was dat hij het had gemaakt. Zijn ‘American dream’, zeg maar. ‘De Mercedes past goed bij me’, vertelt Ronald van der Vlist (53), die vanaf zijn 25e al Mercedes rijdt. ‘Een betrouwbare wagen van goede kwaliteit.’ Het zijn eigenschappen die hem goed passen. Maar een Mercedes rijdt pas echt lekker als hij door ZIPtuning onder handen is genomen, zo stelt hij. Medio juli 2015 bracht van der Vlist zijn achtste Mercedes bij ons langs, want hij weet inmiddels uit ervaring: ‘Een Mercedes rijdt van zichzelf al lekker, maar na chiptuning is het pas echt superfijn rijden!’
Ietwat lacherig vertelt hij over zijn liefde voor het Duitse automerk. Dromerig, en een tikkeltje verontschuldigend, omdat het misschien wel een beetje vreemd is om te moeten erkennen dat je als kind al een dergelijke voorliefde had. De auto symboliseerde uiteindelijk iets wat het gezin van der Vlist niet kende. ‘Nee joh, mijn vader reed geen Mercedes. Dat kon hij niet. Daar had hij de middelen niet voor.’ Pas rond zijn 25e levensjaar had Ronald van der Vlist, die jarenlang in de IT zat, er zelf wel ‘de middelen’ voor. Het was het begin van een voortdurende en zich steeds verder intensiverende liefde. Mercedes, een Duits merk met de naam van een Spaanse schone. Al is dat niet de associatie die hij er bij krijgt, laten we dat voorop stellen. Tenslotte willen we zijn vrouw niet jaloers maken…
BAS Group
Ronald is werkzaam bij de FH Holding, beter bekend als de BAS Group (Brabantse Automobiel Service) te Veghel, met daaraan gelieerd BAS Trucks B.V., dat met elf vestigingen in Nederland en Duitsland, tegenwoordig meer dan 5.500 gebruikte trucks en trailers per jaar in- en verkoopt over de gehele wereld. Daarnaast verkoopt de onderneming jaarlijks nog eens circa duizend gloednieuwe trucks. ‘Voor al die trucks bestaat ook een eigen onderdelenleverancier, Parts.’ Sinds drie jaar is hij hiervan de directeur. Van der Vlist heeft zijn sporen in de automatisering van bedrijven in de automotive industrie verdiend en kreeg via dat netwerk deze baan aangeboden. Vanuit die functie is hij veel onderweg en heeft hij dus een betrouwbare, lekkere wagen nodig. ‘Alle Mercedessen die ik heb laten tunen, zijn puur zakelijke wagens.’ Wel vertrouwt hij ons toe dat hij ook privé een Mercedes rijdt. ‘En mijn vrouw trouwens ook.’
Slechte ervaring met chiptuning
Medio juli kwam hij langs voor het tunen van alweer een Mercedes. De achtste, inmiddels. Voor ZIPtuning, dan, welteverstaan. Want in een ver, grijs verleden had hij ook al eens zijn Mercedes Benz S320 CDI ergens anders laten tunen. ‘Een relatie van me, uit de racerij, prees me het bedrijf aan. Mijn Mercedes zou er zoveel beter, comfortabeler, sneller, ja, zelfs zuiniger van worden…’ De voordelen spraken hem stuk voor stuk aan, dus trok hij de stoute schoenen aan en liet zijn geliefde Mercedes onder handen nemen. De ervaring was desastreus! Bijna was dit de eerste en meteen ook de laatste keer dat hij iemand aan zijn wagen liet ‘rotzooien’.
‘Voorheen reed de wagen best lekker, maar kon het, als je de verhalen over de voordelen van chiptuning zoal hoorde, nog wel een flink stuk beter.’ Maar toen zijn Mercedes Benz S320 CDI terugkwam ‘reed hij als een oude krant’. Van der Vlist: ‘Het was verschrikkelijk. Er zaten grote gaten in het turbovlak.’ Vanzelfsprekend deed hij ten overstaan van vrienden en relaties zijn beklag. En kreeg al snel de tip om zijn licht bij ZIPtuning op te steken.
Schoorvoetend naar ZIPtuning
‘Je mag best weten, ik ben die eerste keer toch behoorlijk schoorvoetend bij ZIPtuning naar binnen gegaan. Mijn verwachtingen waren, na die eerste keer bij een ander bedrijf, behoorlijk getemperd.’ Hij had de garantie gekregen dat de vaklieden bij ZIPtuning de eigen software wel over die van de ander konden plaatsen en dat hij dus niet eerst terug hoefde om daar nog de boel te laten resetten. Gelukkig maar, want als hij ergens geen zin in had…
Nadat de experts van ZIPtuning zijn S320 onder handen hadden genomen, was het een volledig andere wagen. Hij had weer als vanouds (en zelfs meer) pit en bood weer het extra rijcomfort waarvan men zei dat chiptuning dat aan een wagen meegeeft. Kortom, van der Vlist was weer een gelukkig man. ‘Het was echt zo’n immens groot verschil! Heerlijk!’
Blij met ZIPtuning
‘ZIPtuning is een bijzonder leuke club. Ze zijn zeer servicegericht, attent, doen wat ze beloven en geven iedere Mercedes die ik sindsdien heb langs gebracht net dat beetje extra wat de wagen zo speciaal maakt.’ Tot op heden heeft van der Vlist nooit problemen of storingen naar aanleiding van de chiptuning gehad. ‘Je mag best weten: ik voelde me eerst wel onzeker over het laten tunen van mijn wagen. Tenslotte is het volgens de fabrikant nooit een goed idee. Maar ZIP heeft me ervan overtuigd dat ze nooit extreem tunen, maar netjes binnen de toleranties blijven die de fabrikant heeft ingebouwd.’ Tuning appelleert aan de reservecapaciteit die iedere motor van huis uit meekrijgt, zo weet hij. ‘De fabrikant maakt een wagen zo dat deze universeel, mondiaal, toepasbaar is, maar ja, in een land waar het overdag vijftig graden Celsius kan worden, presteert diezelfde wagen anders dan bij ons, natuurlijk. Dus kun je een wagen hier heel anders afstellen.’ ZIPtuning heeft dat als geen ander in de vingers, zo stelt van der Vlist. ‘Ik heb inmiddels zeker meer dan vijftien nieuwe klanten bij ze aangedragen, want ik raad hen natuurlijk bij iedereen die het wil weten aan.’
Racen in Duitsland?
Leuk, natuurlijk, een Mercedes, een wagen die van zichzelf al lekker hard rijdt, dus waarom moet je die nog verder tunen? Van der Vlist: ‘Tuning geeft de wagen meer vermogen. Vooral onderin de toeren. Dat verbetert het rijcomfort en het rijplezier aanzienlijk.’
Zoekt hij dan wel eens de extremen op, puur om te zien wat voor power er in zijn wagen zit? Van der Vlist lacht, haast zich dan om te zeggen dat hij er ‘geen rare dingen’ mee doet, maar erkent wel dat hij bij iedere Mercedes die hij heeft laten tunen, de begrenzer (tot 250 km/u) eraf heeft laten halen. Niet dat dit betekent dat hij graag tot het extreme rijdt en de naald helemaal de hoek in duwt, ‘want je bent tenslotte ook afhankelijk van wat andere weggebruikers doen’.
‘Ik ben voor mijn werk ook veel in Duitsland en daar wil ik best nog wel eens de 180 tot 200 km/u raken.’ Toch is het ‘racen’ beslist niet waarom hij voor chiptuning heeft gekozen. ‘Mij gaat het echt om het rijplezier, het comfort, de verbeteringen die je zichtbaar merkt tijdens het rijden. Het maakt het plezier om een Mercedes te rijden zo nog vele malen groter.’ Bijna zie je hem gaan, over de snelweg, zoevend, genietend. ‘Oh, en ik weet niet of het nu tussen de oren zit, of dat het echt zo is, maar het lijkt erop dat de wagen na chiptuning ook zuiniger rijdt…’ Zo verdient de tuning zich ook financieel nog eens terug. Mooi meegenomen, toch?