Directeur CDC Tandzorg rijdt graag snel
GEPLAATST IN chiptuning
Extra ’tandje’ erbij voor Rob Dral
Rob Dral is verzot op mooie, snelle auto’s. Hij rijdt er graag in. Hard, loeihard. Niks mooier dan het gebrul van motoren, het loslaten van verborgen paardenkrachten. Alleen daarom al doet hij jaarlijks aan minimaal twee rally’s mee. Met zijn Porsche Cayenne Turbo S glijdt hij graag over het ijs tijdens de Finse Iceforce. ‘Daar draait alles om behendigheid en rijvaardigheid, niet om snelheid.’ Nee, dan de tocht die hij van 10 tot en met 17 juni 2015 maakte. Toen racete hij als één van de acht deelnemers mee in de Europa Rally. De reis ging van Zürich, richting Milaan, Cannes, Lyon en via Parijs weer terug naar Nederland. ‘Een prachtige toertocht’, zegt de man die net zijn ingenomen rijbewijs weer heeft teruggekregen. ‘Het was maar goed dat ik op dat moment de 325 kilometer per uur niet aantikte, maar slechts net iets boven de 180 reed’, lacht hij. ‘Anders was ik nu zeker nog niet thuis geweest…’
Ach, het maakt het avontuur, en dus het verhaal, er alleen maar mooier op. ‘Je wilt niet weten wat voor stapels papier je moet invullen om je rijbewijs weer terug te krijgen.’ Over de boete doet hij eveneens wat lacherig. Geheimzinnig, zelfs. Hoeveel het is, vertelt hij niet uit zichzelf en ik vraag er maar niet naar. Maar laten we eerlijk zijn, hij heeft geluk gehad. Net even daarvoor tikte hij met zijn getunde BMW M6 nog de spectaculaire 325 km/u aan (‘natuurlijk op een rustig stuk, op de vijfbaans snelweg’) om zo de andere deelnemers triomfantelijk voor te blijven.
De adrenaline gierde nog door zijn lijf toen hij door de gendarme werd aangehouden. ‘Daar sta je dan. Die Fransen namen meteen mijn rijbewijs in.’ In Nederland was hij nog veel meer kwijtgeraakt, weet hij, dus je zult hem niet horen klagen. Risico van het ‘vak’, weet Rob Dral. En ach, zijn broer Eric, tot op dat moment zijn bijrijder, vond het vast niet erg. Want nu kon ook hij de BMW nog even op zijn staart trappen. Rob: ‘Ik was allang blij dat het op de laatste dag van de tocht gebeurde. Anders had ik pas echt pech gehad.’ In ieder geval heeft hij de komende verjaardagen een spectaculair verhaal te vertellen. ‘Zeker weten, als ze me hadden gesnapt met die 325 km/u op de teller, dan was ik nu waarschijnlijk nog niet thuis geweest.’
Power op de snelweg
Hij deelt zijn liefde voor auto’s met zijn tweelingbroer Eric. Ook hebben ze samen het grootste en – niet alleen naar eigen zeggen – het beste tandheelkundig centrum van Nederland. Sterker nog: het centrum is zelfs bekend van de tv. Gordon’s programma ‘Hotter than my daughter’ is kind aan huis bij het tandheelkundig zorgcentrum waar meer dan zestig mensen werken. ‘Hilversum weet ons goed te vinden’, klinkt het eufemistisch. ‘We zijn best wel bekend, ja.’
Beide mannen maken ook in Nederland de nodige kilometers, maar volgens Dral is er in ons kikkerlandje nauwelijks gelegenheid om eens een extra tandje bij te zetten. ‘Ik maak gebruik van Flitsmeister en weet zo heel goed waar de snelheids- of trajectcontroles zijn, dus ja, ik probeer natuurlijk wel eens wat harder te rijden dan officieel is toegestaan.’ Maar in Nederland tot het uiterste gaan en de BMW M6 loeiend naar de 325 kilometer per uur stuwen, nee, dat heeft hij niet gedaan. ‘Of het jammer is dat ik weet dat mijn wagen zoveel meer kan dan in Nederland is toegestaan? Tja… soms wel. De auto heeft natuurlijk heel wat meer power dan je op de snelweg eruit kunt laten komen. Maar ja, hier is het vaak zo druk dat het onverantwoord is om sneller te rijden dan de toegestane maximum snelheid.’
Keuze voor ZIPtuning
De keuze voor ZIPtuning is voor Dral geheel vanzelfsprekend. ‘De mensen van ZIPtuning weten waar ze mee bezig zijn, zijn kundig en goed in hun vak. De service is geweldig, dus ik heb niets te klagen over de manier waarop ze werken. Alle lof. Tenslotte is dit niet de eerste wagen die we door ZIPtuning onder handen hebben laten nemen.’ Hij roemt vooral het verhoogde koppel van de BMW M6 nadat de experts van ZIPtuning ermee bezig zijn geweest. ‘Hoe hoog die nu is? Geen idee. Dat boeit me niet zo.’ Rob Dral is meer de man van ‘ik moet het voelen tijdens het rijden’. Cijfertjes zijn daarbij niet zo zijn ding. ‘De wagen heeft nu een hogere koppel, schakelt sneller op. Heerlijk gevoel, die kracht!’
Ferrari kontstaren
Als je dan in Nederland niet zo hard kunt, werden de tuning en het verwijderen van de begrenzer dan vooral gedaan omdat hij met de BMW aan de Europa Rally wilde deelnemen? ‘Tja, je moet er wat voor over hebben om een Ferrari voor te blijven’, klinkt het bijna verontschuldigend. Tenslotte was het dit streven wat hem uiteindelijk ook met zijn BMW M6 bij ZIPtuning in Houten bracht. Volgens Rob Dral is er namelijk niks erger dan tegen de kont van een Ferrari aan te kijken ‘terwijl je weet dat je eigen wagen veel meer potentie heeft, maar het er niet uitkomt’. Zijn grootste ergernis was de V-Max, de snelheidsbegrenzer, die door de fabrikant standaard in de BMW M6 wordt gemonteerd. ‘Een vervelend ding. Zodra je de 250 kilometer per uur aantikte, was het afgelopen. De nieuwere types Ferrari rijden je dan voorbij alsof je stil staat.’ En ja, als er een ‘toertocht’ wordt gemaakt, waarbij de autoliefhebbers hun bolide regelmatig op de staart trappen, dan wil ook Dral niet achterblijven. Sterker nog: hij ziet veel liever de Ferrari’s in zijn achteruitkijkspiegel steeds kleiner worden. Dus werd ook de BMW, net als eerder drie, vier van zijn andere wagens, bij ZIPtuning afgeleverd. Dromerig: ‘Die Franse vijfbaansweg, boven de driehonderd kilometer per uur, zo heerlijk… het leek wel alsof hij op de cruise control reed…’
In zijn garage staan een Porsche Cayenne Turbo S, een Porsche 911 Turbo S, een Audi RS6, een Mercedes S600, de BMW M6 en een Nissan GTR. Ze zijn stuk voor stuk door ZIPtuning aangepakt en benutten nu hun volledige potentieel. Daar komt vast nog wel eens een mooie, nieuwe bolide bij. Maar hoewel Dral nog geen nieuwe aankoop op het oog heeft, weet hij zeker: ‘Ook die gaat weer naar Houten. Ik kan het iedereen aanraden. Bij ZIPtuning halen ze het beste uit je wagen.’ Je moet als chauffeur alleen weten waar je deze ‘gevaarlijke power ongetemd kunt loslaten’, zo luidt de boodschap van Dral. ‘Want echt, je wilt je rijbewijs niet kwijtraken…’