Chiptuning Volkswagen Golf VII GTD
GEPLAATST IN chiptuning
Volkswagen Golf VII 2.0 TDI GTD nu nog krachtiger!
Waar BMW tegenwoordig meer dan 200 pk en 450 Nm uit een 2.0 diesel weet te halen blijft de Volkswagen GTD steken op een schamele 184 pk. Met onze huidige stage 1 was het nog steeds lastig de BMW voor te blijven. Gelukkig kunnen wij hier verandering in brengen en heeft elke BMW 125d (getuned of niet) voortaan finaal het nakijken. Met een stage 3 tuning bereiken wij 300 pk en 550 Nm koppel uit de twee liter en zit je binnen 5 seconden op de 100 km per uur. BMW eat your heart out!
Op zoek naar een sportieve diesel? Dan zit je goed met de Golf GTD. De Golf GTD is de dieselvariant van de legendarische Golf GTI. Van buiten zijn de GTI en de GTD nauwelijks te onderscheiden: beide hebben dezelfde dynamische uitstraling en sportieve rijeigenschappen. Een opvallende verschijning met de veiligheid die je van een Volkswagen mag verwachten. De allereerste GTD zag overigens al in 1982 het levenslicht…
GTI kloon met dieselmotor
Het recept was sindsdien altijd hetzelfde: zoveel mogelijk uiterlijke kenmerken van de GTI, en dan de wagen uitrusten met de sterkste (viercilinder) dieselmotor die bij Volkwagen voorhanden is. Gelukkig is de tijd niet blijven stilstaan, want anders reed de huidige generatie GTD nog steeds rond met een veredelde pruttel-motor met maar liefst 70 (jawel!) hele pk’s. Ook een leuk weetje, de wagen had destijds een top van 150 km/u en je deed er tergend langzaam over om van 0 naar 100 te spurten. Maar liefst 13,5 seconden!
De nieuwe Golf GTD heeft bijna drie keer zoveel pk’s aan boord als de versie van 1982; maar liefst 184, en dat zijn er alweer 14 meer dan de editie daarvoor. Ook het koppel is verhoogd van 350 naar 380 Nm. Tevens werd de wagen weer zuiniger dan zijn voorgangers.
Design
Het stoere, sportieve uiterlijk van de Golf GTD kenmerkt zich door een aantal unieke designelementen afkomstig van de GTI. Zo heeft de GTD onder andere een lage voorspoiler, grille met typische honingraatstructuur, lichtmetalen velgen, LED-achterlichten, dubbele uitlaat en natuurlijk de brede, zwarte diffuser. De GTD is tevens voorzien van een speciale GTD-dakspoiler.
Stap in de GTD en het valt meteen op: deze Golf is uniek. Met standaard in hoogte verstelbare sportstoelen met de voor de GTD zo herkenbare grijze Schotse ruit. Let ook op fraaie details zoals het GTD-logo, de fraaie verlichting en de subtiele grijze stiksels waarmee het multifunctionele lederen GTD-sportstuur is voorzien. Het driespaaks stuurwiel geeft altijd een perfecte grip. Daarnaast kan je er ook je geluidsysteem, je boordcomputer en je telefoon mee bedienen. Het behoort tot de standaard uitrusting van de GTD. De uiterst krachtige, innovatieve 2.0 TDI is volgens de fabrikant ‘werkelijk in staat het onderste uit de kan te halen’. Deze diesel combineert een enorm koppel en vermogen met een verrassend laag brandstofverbruik. ‘Hij levert maar liefst 135 kW waarmee je, als je zou willen, een topsnelheid van 230 km per uur bereikt.’ De GTD is voor het eerst standaard uitgevoerd met efficiënte BlueMotion Technology en is optioneel verkrijgbaar als DSG-automaat.
DSG automaat
DSG staat voor Direct Shift Gear en schakelt automatisch van de ene naar de andere versnelling, zónder de aandrijvende kracht te onderbreken. Vooral in combinatie met het Performance Pack behoudt deze automaat het toerental bewust hoog en horen we de herkenbare ‘plofjes’ in de uitlaat. Overigens, in de GTD vind je de ‘natte’ versie van de DSG met zes versnellingen, want de ‘droge’ zeventraps kan het koppel van 380 Nm niet aan.
De motor van de Golf GTD is zó stil, dat het bij 120 km/u net lijkt of je 80 km/u rijdt. Daarom kan je gebruik maken van een sound actuator. Deze versterkt het motorgeluid en zorgt tijdens het rijden voor het échte GTD-geluid in de auto. Je kunt de sound actuator ook zelf uitschakelen.
Braaf rijden?
Natuurlijk niet! De GTD nodigt je niet direct uit om op de snelweg braaf 90 of hooguit 100 km/u te gaan rijden, of bochtjes in z’n drie te nemen. Dat heeft, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, natuurlijk alles te maken met het geboden comfort. Over het algemeen is het onderstel zeer vriendelijk afgesteld, waardoor je je er zelden bewust van bent dat het al best wel weer hard gaat. Daarnaast zorgt het standaard elektronische sperdifferentieel XPS+ voor een geweldig stabiel bochtgedrag.
Klinkt leuk, maar standaard blijf je die patser in die BMW niet voor, natuurlijk… Met een stage 3 tuning bereiken wij daarentegen 300 pk en 550 Nm koppel uit de twee liter motor van de GTD en zit je binnen 5 seconden op de 100 km per uur. Kijk, dan heb je wat!
Wat kost de stage 3 tuning?
De tuning kost inclusief montage en BTW 13.500 euro. Voor dit geld krijg je een op maat gemaakte Inox uitlaatcollector met gelazerde flenzen en een grotere downpipe, aangepast aan de cilinderkop en geupgrade GTB turbo, een grotere intercooler en een versterkte koppeling. De Garret GTB2260VK turbo bereikt zijn maximale boost bij 2.800 RPM i.p.v. standaard bij de 2.600 RPM en levert een indrukwekkende power van 300 paardenkrachten. Met 550 Nm koppel trek je letterlijk de straatstenen uit de weg en heeft zelfs de Golf R 2.0 TSI het nakijken. De topsnelheid ligt net over de 250 kilometer per uur. Helaas is deze update op dit moment uitsluitend beschikbaar voor de uitvoering met een handgeschakelde transmissie, dus niet voor die met de DSG.
Ben jij in het bezit van een Volkswagen Golf VII 2.0 TDI GTD en wil je jouw auto meer vermogen geven? Neem dan nu contact op met ZIPtuning en kijk wat wij jouw auto kunnen bieden!