DYNOWAR: Mini Cooper S 1.6T VS Audi A1 1.4 TFSI
GEPLAATST IN dynowar
Britse blokkendozen of Duitse gebakjes?
Vandaag testen wij twee kleine concurrenten. Hoewel ze niet op alle fronten gelijk zijn, zien wij duidelijke overeenkomsten in deze twee hot hatches. Beide modellen zijn verkoopsuccessen en populair in deze tijden van downsizing. Wij hebben vandaag de hele dag de tijd om uit te zoeken welke auto we liever willen hebben.
Gereden: Mini Cooper S 1.6T
Vandaag beginnen wij met de Mini. Het model dat wij rijden is uitgevoerd in de kleur Iced Chocolate metallic. Deze chique donkerbruine lak, gecombineerd met het zwarte interieur geeft de auto een chique voorkomen. De zwart gelakte wielen maken het geheel af. Bij het plaatsnemen in de optionele sportstoelen merken we op dat deze iets te weinig zijdelingse steun geven. Achterin zitten is net als in de oude Mini praktisch onmogelijk.
Bij het wegrijden merken wij gelijk dat de Mini Cooper geen gewone auto is. Dit is een zeer luxe vorm van karten. De wegligging van de Mini is subliem. De auto laat je precies voelen wat er gaande is wanneer je een bocht in- en uitstuurt. Aangezien de kont van de Mini amper van zijn plaats te krijgen is, zijn het de voorwielen die tegen gaan sputteren bij puur hooligan gedrag. De auto heeft dan last van een lichte vorm van onderstuur. Let wel, dit gebeurt alleen wanneer je hem echt tot het uiterste drijft. De Mini Cooper is een auto voor mensen die houden van rijbeleving en iets anders willen dan de grijze muis van de buurman. De Mini biedt voldoende vermogen om goed de bochten door te komen. Echter bij het uitaccelereren zijn wij van mening dat een snufje meer vermogen geen overbodige luxe is.
De kleine Mini Cooper wordt aangedreven door een 1.6 liter grote viercilinder motor met turbo. Deze motoren komen uit het gamma van BMW. Waar Mini vroeger een typisch Brits merk was is het nu eigenlijk een BMW in een Brits jasje. Gezien het feit dat BMW niet de minste autobouwer is, hoeft geen enkele Mini rijder zich hiervoor te schamen. De viercilinder uit de Mini levert standaard 184 pk en 260 Nm koppel. De lichte Mini kan er goed mee uit de voeten, maar er is zeker ruimte voor verbetering.
Gereden: Audi A1 1.4 TFSI
De A1 is het kleinste gebakje wat Audi in het gamma heeft. Het doel van Audi met de A1 is de klant luxe te bieden die vergelijkbaar is met dat van de overige modellen, maar dan in mini formaat. Qua looks en uitstraling vinden wij dat ze hier goed in geslaagd zijn. De auto oogt, precies wat we van Audi gewend zijn, chique en ingetogen. De lichte Audi wordt aangedreven door een 1.4 liter grote viercilinder die 185 pk en 250 Nm koppel levert. Deze waarden zijn bijna identiek aan die van de Mini. Wij zijn dus benieuwd waarin het verschil zit tussen deze twee auto’s.
Waar de Mini uitgerust is met een handbak maakt de A1 die wij rijden gebruik van een S-tronic versnellingsbak met een set flippers achter het stuur. In de automaat stand schakelt de auto soepel en vlot. Echter, wij zijn natuurlijk meer geïnteresseerd in het zelf schakelen. De versnellingsbak werkt naar behoren en het zelf schakelen voegt iets toe aan de beleving. Daarnaast is de besturing licht en communicatief. Dit geeft de bestuurder een gevoel van controle, alleen voelt het soms enigszins gemaakt aan. Qua vermogen hebben we weinig te klagen. Het koppel onderin zou wat opgeschroefd mogen worden, maar dat is het enige wat wij aan te merken hebben op de A1.
Waarom chiptuning?
Zoals eerder gezegd valt bij beiden auto’s absoluut niet te “klagen” over het vermogen. De Mini en de A1 zijn voor dagelijks gebruik voldoende krachtig. Toch hebben wij vooral in de Mini ervaren dat er meer in het blok zit dan er nu uit wordt gehaald. Beide motorblokken zijn door het gebruik van turbo’s uitermate geschikt voor tuning. De prestatiewinsten na chiptuning zijn dan ook fors te noemen.
De Mini Cooper S 1.6T na chiptuning
De Mini beschikt na tuning over 215 pk en 340 Nm koppel. Dit is een vermogenswinst van 31 pk en een forse 80 Nm aan koppel. Bij het wegrijden merken we gelijk dat we te maken hebben met een auto die alles behalve standaard is. Door het hoge koppel beschik je nu in elke versnelling en in elke toerengebied over voldoende vermogen. Het bochtenwerk was al een feestje in de Mini, maar de acceleratie na een bocht is nu ook om je vingers bij af te likken. Wat ons betreft had Mini dit model standaard al uit mogen rusten met deze vermogensupgrade. Begrijp ons niet verkeerd, de Mini is standaard een hele vlotte en fijne auto, alleen is hij nu nog een stuk beter geworden.
Chiptuning van de Audi A1 1.4 TFSI
Na de krachtkuur van ZIPtuning beschikt de Audi A1 over 212 pk en 300 Nm koppel. De vermogenswinst in koppel is minder groot dan bij de Mini maar het verschil is duidelijk merkbaar. De kleine Audi voelt nog steeds aan als een auto met veel souplesse, er zit nu alleen beduidend meer pit in. Door de toename in vermogen in combinatie met de automatische versnellingsbak is de sprint van 0-100 in een mum van tijd afgelegd. Dit gaat natuurlijk in volledige rust zoals we van Audi gewend zijn.
ZIP oordeel: Mini of Audi?
Elke keer rest ons weer de keuze, welke van de twee auto’s is het beste? Na deze test zijn wij ervan overtuigd dat deze twee auto’s een aantal punten hebben waarop ze echt met elkaar overeenstemmen. De Mini is absoluut een betere bochtenridder dan de Audi. Het onderstel van de Mini lijkt op dat van een kart en dat voel je in elke bocht. De Mini speciaal schreeuwt om aandacht, maar dan op een goede manier. Het design zal een hoop mensen aanspreken die net even wat anders willen hebben dan de buurman.
De Audi daarentegen is een ingetogen en zakelijke schoonheid. Wij zijn groot fan van de A1 door het sublieme rijgedrag. Audi’s poging om de luxe en het comfort wat we van het merk gewend zijn in het kleinste model dat ze hebben te stoppen is in onze ogen goed gelukt.
Uiteindelijk zijn wij van mening dat de A1 beter geschikt is voor het dagelijkse woon en werkverkeer dan de Mini. In het weekend echter verkiezen wij de Mini boven de Audi voor het betere bochtenwerk.