Chiptuning Dynowar Volkswagen Golf V GTI vs. VI GTI

GEPLAATST IN dynowar

In 1976 kwam Volkswagen met een model dat later een icoon bleek te worden, de Golf GTI. De Duitsers zette een gewaagde stap die leidde tot een groot succes. De ruitjesbekleding, rode bies in de grill en de magische drie letters zijn al sinds het begin kenmerken van de sportieve versie van de Golf. Deze keer vergelijken we de generaties V en VI. Beide hebben een 2.0 TSI onder de kap, welke is de beste?

Weinig verschil?

Kijk je oppervlakkig naar de verschillen tussen de twee snelle jongens, dan valt op dat er bar weinig veranderd is. Ze staan op hetzelfde chassis en hebben allebei een 2.0 TSI blok. In de GTI V levert deze 200 pk en 280 Nm, in de GTI VI levert de 2-liter 210 pk en eveneens 280 Nm.

Onder de motorkap

Is die 10 pk nou het enige wat de GTI VI anders maakt dan de V? Nee, grote verschillen zien we pas wanneer we de motorkap induiken. Het blok in de VI, codenaam EA888, is voorzien van een distrubutieketting. De EA113 uit de vijfde generatie heeft een riem. De turbo is hetzelfde, de Borg Warner K03 turbo is namelijk op beide blokken geschroefd. Wel is de compressie van 10:5:1 naar 9:6:1 verlaagd. De inspuitdruk is bij de VI GTI toegenomen van 115 naar 150 bar. Al deze aanpassingen zorgen voor een 10% verbeterde efficiëntie.

Bugs zijn verholpen

Maar de nieuwere EA888 heeft meer. Hij is ten opzichte van de EA113 voorzien van nieuwe zuigers, zuigerveren en een verbeterde oliepomp en vacuümpomp. Daarnaast is er een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en verschilt de airflow sensor met die uit de Golf V. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de meeste ‘bugs’ uit de oude EA113 verholpen zijn.

Motor Volkswagen Golf

Een andere ECU

Het motormanagement, niet onbelangrijk voor een tuner, is ook gewijzigd. Waar de EA113 een Bosch MED 9.1 had, heeft de nieuwe EA888 een Bosch MED 17.5. Deze voorkomt potentiële motorfouten en is verbonden aan een verbeterde lambdasensor. Overigens zijn beide motoren afgesteld op lambda 1.

Rijden met de Golf V GTI

Tot zover de theorie. In praktijk moet nog maar blijken dat de zesde generatie beter is dan de vijfde. We stappen eerst in de V GTI. Ons testexemplaar is voorzien van een handbak en zodra we hem starten lijkt hij er meteen zin in te hebben. De motor klimt gretig in toeren en levert vanaf een laag toerental een hoog koppel. Ondanks dat het een hele fijne rijdersauto is, mis je in sommige gevallen de echte kick. Het motorblok presteert keurig binnen de lijntjes maar is daarmee ook een beetje braaf.

Rijden met de Golf VI GTI

Een overstap in de eveneens handgeschakelde VI GTI leert ons dat het hier niet veel anders is. De zesde generatie heeft, net als de vijfde, een prima blok die doet waar die om gevraagd wordt. Volkswagen heeft bij de VI het motorsoftware aangepast waardoor er nu een sportief uitlaatplopje te horen is bij het loslaten van het gas. Een kwestie van wat benzine het uitlaattraject inspuiten. Leuk, alleen kan dat niet voorkomen dat we het rauwe randje en daarmee de glimlach op ons gezicht nog altijd missen.

Volkswagen Golf VI ChiptuningChiptuning

We besluiten de auto’s met deze bevindingen in ons achterhoofd een andere motorafstelling te geven. Het doel is om de GTI-kick te vergroten en de motor uitbundiger te laten presteren. Uiteraard houden we rekening met het feit dat een GTI een auto is voor dagelijks gebruik. Geen raceafstelling en ook niet de maximaal haalbare pk’s. Wel betrouwbaarheid en een grote glimlach op je gezicht.

Een allrounder van hoge klasse

De Golf V weten we met onze chiptuning 42 pk extra te geven, waarmee het totaal uitkomt op 242 pk. De trekkracht laten we door een efficiënte verbranding veel eerder vrijkomen. Met een stijging van 83 Nm komt die uit op 363 Nm. 0-100 km/u gaat in 5,7 seconden en dat is 1,5 seconden sneller dan origineel. De top is van 235 naar 255 km/u gegaan. Door deze tuning is de Golf V GTI zoals hij hoort te zijn. Pittig, krachtig en opwindend als je het van hem vraagt, maar rustig en comfortabel wanneer het moet. Een allrounder van hoge klasse.

GTI optima forma

De Golf VI krijgt met de tuning een vergelijkbaar karakter. Door de andere motoropbouw kunnen we echter iets verder gaan. 262 pk en 383 Nm zijn waarde waar iedereen op een feestje van onder de indruk zou zijn. Toch is vermogen niet alles. Hoe de kracht in de toeren opgebouwd wordt is nog veel belangrijker. Het is juist daar, waar de VI GTI in uitblinkt. Op een zelfverzekerde manier klimt de GTI van ZIP in de toeren. Vanaf het begin is er veel trekkracht beschikbaar waardoor je flink in je stoel gedrukt wordt. In 5,4 seconden (was 6,9 sec) bereik je de 100 km/u, om vervolgens door te razen naar een Porsche verslindende 258 km/u. De glimlach is terug, de emotie is terug, dit is GTI optima forma.

Welke is de beste?

De vijfde en zesde generatie lijken in eerste instantie veel op elkaar. Als we iets verder kijken, blijken ze wel degelijk te verschillen. Het zijn de kleine details die de VI net even beter maken dan de V. Een soepeler draaiend blok en een iets bijteriger karakter vallen het meest op. Met de chiptuning zijn deze eigenschappen ook aan de vijfde generatie toe te bedelen. Beide auto’s worden met de chiptuning in hun talent versterkt. Waar ze eerst tot de braafste jongetjes van de klas behoorden, zijn het nu ware allround atleten.

Tuning, ook voor DSG

Onze chiptuning voor de Golf V en VI GTI zijn verkrijgbaar voor 620 euro (excl. arbeidsuren). Garantie is inbegrepen. Voor auto’s met DSG-automaat is er een voor die bak geoptimaliseerde afstelling leverbaar. Datzelfde geldt ook voor de GTI 30 edition en GTI 35 edition. Je bent van harte uitgenodigd om met je GTI onze werkplaats te bezoeken. We helpen je graag.

Gerelateerde berichten